Nederlands (NL-nl)English (United Kingdom)
Kids Programming Lego Mindstorms
Written by freek   

On Saturday the 1st of June we organised a Kids Programming day. Several coder dads had brought their offspring to get a taste of coding a Lego Mindstorms robot using different assignments from the First Lego League (FLL). The event was hosted by Q42 in their real nice offices in Den Haag. For most kids it was their first foray into programming but by the end of the day several assignments where completed succesfully. The pictures and video below give a nice impression of this fun day.


 
Conferentie Software Development Automation 2013 op 29 mei 2013
Written by Arne Timmerman   

Op 29 mei 2013 vindt de conferentie Software Development Automation 2013 (SDA'13) plaats. Het centrale thema van de conferentie is modelgedreven software-ontwikkeling (Model-driven Development, MDD). Het doel van de conferentie is kennisuitwisseling te stimuleren tussen wetenschap en de toepassing van MDD in de praktijk. De conferentie is bedoeld voor software-ontwikkelaars, software-architecten en IT managers en vindt plaats op het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), Science Park 123, Amsterdam.

Op de SDA'13 conferentie zullen sprekers uit zowel industrie als wetenschap ingaan op de toepassing van domein-specifieke talen (DSLs) in de praktijk en de beschikbare tools en technieken hiervoor, aan de hand van concrete case studies en ervaringen. Hoofdspreker is Markus Voelter, consultant en onderzoeker op het gebied van MDD. Voelter heeft een lange lijst publicaties op zijn naam over MDD, product lines, design patterns, code generation, language workbenches en DSLs. Hij publiceerde een van de eerste boeken over Model-driven Software Development. Zijn laatste boek DSL Engineering: Designing, Implementing and Using Domain-Specific Languages, is gepubliceerd als "donationware" en kan gedownload worden op http://dslbook.org.

De conferentie wordt o.a. mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsors: Mendix, OutSystems, Verum, Devnology en CWI. 

Meer informatie en registratie: http://www.sda2013.nl


 
Auteursrecht en Open Source
Written by Felienne Hermans   

Verslag geschreven door Rico Huijbers.

Deze Open Source library ziet er nuttig uit, maar wat moet ik doen om deze in mijn software te mogen gebruiken? Waarop geldt eigenlijk precies allemaal auteursrecht? Wat moet ik in een End User License Agreement zetten, en hoeveel heb ik daar aan? Het zijn een paar vragen waar iedere ontwikkelaar wel eens tegenaan loopt.


In een uitermate interessante avondsessie legt ICT-jurist Arnoud Engelfriet ons uit hoe het licentierecht en auteursrecht van toepassing zijn op software. Deze rad pratende voormalig informaticus heeft zich toegelegd op het recht in de digitale wereld; een wereld waarin het nogal eens onduidelijk kan zijn hoe de regels die vanzelfsprekend lijken in de fysieke wereld, uitgelegd dienen te worden.

Arnouds verhaal begint bij de End User License Agreement. Iedereen kent ze wel, deze pagina's vol tekst waar iedere computergebruiker zijn schouders bij ophaalt en maar op "Volgende" klikt. De meeste van deze overeenkomsten zijn echter volslagen rechtsongeldig! Je hoort ze ter hand gesteld te krijgen vóór je een product aanschaft, dus de EULA op je nieuw gekochte computer zie je veel te laat. Bovendien is iedere verpakking die verkondigt dat je "door te openen akkoord gaat met de voorwaarden" die er IN zitten natuurlijk klinkklare onzin. Vaak wordt deze EULA door de fabrikant gebruikt om aansprakelijkheid af te wenden voor fouten in de software. Maar als er voor onbeperkt gebruik van software betaald wordt, is er sprake van een koop en kan de klant garantie claimen op fouten in de software! Sterker nog, deze klant heeft zelfs het recht om het stuk software dat nu zijn eigendom is, tweedehands verder te verkopen. Iets wat de fabrikant natuurlijk liever niet ziet gebeuren!

Volgens Arnoud zijn rechters eigenlijk net Exception Handlers: ze worden aangeroepen worden als het niet meer duidelijk is hoe de regels toegepast moeten worden. Ze zullen dan de wet interpreteren naar redelijkheid en billijkheid om in een geschil tot een eerlijk oordeel te komen. Hoewel het een favoriete tijdsbesteding is van iedere computernerd om door middel van technische truukjes om om de regels heen te komen, vertelt Arnoud ons over zijn "giecheltest": als bij het uitleggen van je verdediging je toehoorders beginnen te giechelen, zal een rechter zich hierdoor niet laten overhalen.

De volgende vraag is welk werk eigenlijk auteursrechtelijk beschermd genoemd mag worden. Dat de broncode auteursrechtelijk beschermd is snappen we allemaal wel. Maar zijn binaries dat ook? En het uiterlijk van de applicatie? De regel is dat alles waarvoor creativiteit aan de dag gelegd wordt, auteursrechtelijk beschermd is. Voor een User Interface moet dan eerst aangetoond worden dat dit op zichzelf een creatief werk is. Min-of-meer letterlijke vertalingen van een auteursrechtelijk werk (zoals een compiler doet, of lex en yacc, of zelfs het vertalen van een leesboek) vallen onder het auteursrecht van het oorspronkelijke werk. Het wordt weer wat discutabeler als bij deze vertaling creatieve elementen worden toegevoegd, zoals een implementatie van de standaard C library. Gelukkig doen compilerfabrikanten in zo'n geval expliciet afstand van hun auteursrecht.

Het laatste onderwerp van de avond was softwarelicenties. Als je software in handen krijgt mag je deze in principe voor jezelf gebruiken, maar zonder licentie heb je niet het recht om de software verder te verspreiden. Voor Open Source software zijn er licenties in een heleboel smaken, van de allereerste academische licenties (MIT, BSD) die je alle vrijheid geven om met de software te doen wat je wil, tot de zogenaamde "copyleft" licenties (GPL, Affero GPL), en natuurlijk er tussenin (MPL, LGPL, EPL). Copyleft licenties, met als grootste voorbeeld de GPL, verplichten de ontvanger om bij verdere verspreiding van software die een "afgeleid werk" vormt, de broncode mee te leveren. Hiermee probeert de Free Software Foundation, onder aanvoering van Richard Stallman, alle software zogenaamde "vrije software" te maken, om zo een wereld te scheppen waarin wij controle hebben over onze computers, in plaats van grote bedrijven. Helaas blijkt het erg moeilijk om te definiëren wat nu precies een afgeleid werk is. Statisch linken is dat zeker, maar is dynamisch linken dat ook? Of gebruik maken van een API? Of een plugin schrijven in een GPL-gelicenseerd werk, zoals WordPress? Deze vragen zullen eerst ooit juridisch aangevochten moeten worden voor we hier een antwoord op krijgen.

Zoals je merkt is auteursrecht in het digitale landschap een onderwerp met veel nuances, waar nog uren over gediscussiëerd kan worden. Helaas was deze avond daar te kort voor, maar we willen Arnoud in ieder geval bedanken voor zijn heldere uitleg en scherpe inzichten!

Trouwens: vanwege hun dubieuze rechtsgeldigheid spaart Arnoud bordjes met daarop "De directie stelt zich niet aansprakelijk voor eventuele schade". Als je er eens ergens zo één op een rommelmarkt tegenkomt, kun je hem daar heel blij mee maken :)


 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Next > End >>

Page 4 of 30

Meetings

Prijzen sponsors

JetBrains logo



Pictures

Bekijk alle foto's van Devnology op Flickr.

Why meet up?

Devnology meetings are aimed to bring together passionate developers to exchange ideas and experience, to discuss and network - geek to geek.

About us

We focus on concepts of software development. For new developments we will dig into the underlying principles and concepts and try to place this in a broad perspective of existing platforms and solutions. Read more...