Nederlands (NL-nl)English (United Kingdom)
Report CodeFest Space Invaders
Written by freek   

Voor de maart bijeenkomst was het weer eens tijd om achter de knoppen te kruipen. Een bescheiden groepje deelnemers had het op zich genomen om het huiswerk te maken, namelijk een implementatie van het klassieke spel Space Invaders.

Deze bijeenkomst werd gehost door IHomer in hun nieuwe clubhuis te Breda. Na een gezamelijke maaltijd van Nederlands-Aziatische oorsprong kregen de deelnemers om beurten de gelegenheid hun benadering te demonstreren.

De verschillende benaderingen bleken behoorlijk uiteen te lopen. Sommigen grepen deze kans aan om een bepaalde architectuur of pattern te verkennen, voor anderen was het een mooie gelegenheid eens een andere taal (vooral Ruby en Javascript waren populair) of platform (Mono, Codea voor de IPad) te proberen.

Een kort overzicht van de verschillende implementaties:

  • Het spits werd afgebeten door Jan. In zijn werkzaamheden binnen de industriĆ«le automatisering heeft hij dagelijks te maken met multi-threaded oplossingen. Voor deze opdracht had hij zichzelf ten doel gesteld om dit concept volledig in een spelletje door te voeren. Het resultaat: een volledig configureerbare, mooie .NET C# oplossing: https://github.com/Toebez/SpaceInvaders
  • Daan nam het stokje over en toonde, ondersteunt door een PowerPoint presentatie (!), zijn Ruby implementatie. Hij wilde naast de taal, RSpec en Cucumber beter onder de knie krijgen. Op GitHub vind je zijn implementatie: https://github.com/dvberkel/space-invaders.
  • In zijn missie om meer te leren van JavaScript is Dennis aan de slag gegaan met een oplossing zonder IDE, zonder frameworks, maar met objecten (prototyping). Zijn knappe implementatie vind je op GitHub: https://github.com/DennisLaumen/ExosphereIntruders (feedback welkom!).
  • Een van de meeste indrukwekkende oplossingen kwam van Mark die een quine variant heeft gemaakt. Hij beschrijft dit in deze blogpost. Ook zijn code staat op GitHub: https://github.com/MarkVanVenrooij/space_invaders_quine.
  • Arjen had zijn DevBots platform aangepast, waardoor de voorheen autonoom opererende bots ineens zwermgedrag moesten gaan vertonen - een leuke uitdaging :)
  • Na een korte pauze toonde Joep zijn implementatie in JavaScript die grafisch gezien volledig was opgebouwd uit SVG plaatjes. Deze indrukwekkende implementatie was zo schaalbaar dat hij over drie beamers uitgerekt kon worden.
  • iHomer collega Bennie had zijn opdracht aangegrepen om eens te experimenteren met het ontwikkelen van .NET applicaties op het Linux platform (mono). Het resultaat: een fantastisch uitgewerkt implementatie (inclusief welkom scherm, met logo (!)) die zowel op Linux als op Windows werd getoond.
  • Willem was met de opdracht aan de slag gegaan op de iPad, met behulp van het platform Codea. Dit platform stelde hem in staat om redelijk eenvoudig een goed functionerende oplossing op te zetten in de taal Lua, ondanks het ontbreken van een VCS koppeling vanuit de applicatie en andere gebreken. Source code op GitHub: https://gist.github.com/mostalive.
  • De avond werd afgesloten door Bob. Hij liet zien hoe je in een .NET C# oplossing de front-end volledig kan scheiden van de rest van de game engine. 

Trackback(0)
Comments (0)Add Comment

Write comment
You must be logged in to post a comment. Please register if you do not have an account yet.

busy
 

Meetings

Prijzen sponsors

JetBrains logo



Pictures

Bekijk alle foto's van Devnology op Flickr.

Why meet up?

Devnology meetings are aimed to bring together passionate developers to exchange ideas and experience, to discuss and network - geek to geek.

About us

We focus on concepts of software development. For new developments we will dig into the underlying principles and concepts and try to place this in a broad perspective of existing platforms and solutions. Read more...