Python en de Google AppEngine op het Code Fest

21-04-2009

Verslag geschreven door Rick van der Arend. Meer lezen van Rick? Bezoek dan zijn blog op: codeagle.com

Op 1 april vond het eerste Devnology CodeFest plaats. Er was een mooie groep van 16 enthousiastelingen verzameld op de Sogyo boerderij voor het maken van een implementatie van the Game of Life, de bekende cellulaire automaat bedacht door Conway.

Mijn doel voor deze avond was het maken van een implementatie van the Game of Life in Python en deze te hosten in de Google AppEngine. Een aardige uitdaging, aangezien mijn kennis van Python niet veel verder ging dan dat het whitespace significant scripttaal is waar regelmatig het keyword def in voorkomt en dat deze taal ontwikkeld is door Guido van Rossum. Oh en natuurlijk dat deze taal tegenwoordig door Google omarmd is, wat niet geheel toevallig samenging met het feit dat Guido voor Google is gaan werken.

Enfin, ik had anderhalf uur om Python en de Google AppEngine te leren kennen en er de game-of-life in te implementeren. Dat is dus gelukt. (Zie game-of-life.appspot.com). Dit lijkt me een flinke opsteker voor de makers van de Google AppEngine SDK. Je hebt twee belangrijke handelingen nodig om een applicatie te ontwikkelen voor de AppEngine: uitproberen en uploaden. En inderdaad, daar hoef je dus ook echt maar twee commando's (dev_appserver.py en appcfg.py) voor te kennen en te gebruiken. En het werkt gewoon: heel erg netjes. Python was iets meer werk om in thuis te geraken, maar viel eigenlijk ook best mee. Het hielp waarschijnlijk wel dat ik een aantal jaar in PHP geprogrammeerd heb. Hoewel ze behoorlijk wat verschillen hebben, zijn beide dynamische scripttalen en dat helpt toch wel om met kennis van de één, thuis te geraken in de ander.

De avond was voor mij persoonlijk dus succesvol, maar zeker ook voor de hele groep. Iedereen was zich duidelijk aan het vermaken en waarschijnlijk ook wel hier en daar iets nieuws aan het leren. Erg interessant om te zien wat anderen ervan gemaakt hebben. Een 3D versie, een Erlang versie, JavaFx, een OS versie in Cosmos, je kunt het zo gek niet bedenken. Met live commentaar van de maker, uiteraard. Hopelijk is iedereen er een volgende keer weer bij.

News @devnologynl

@michielovereem @JoyOfCoding OOOOPS! It is June 30th!

21-03-2017 at 09:20

RT @JoyOfCoding: Very early bird tickets available for the fifth anniversary conference! Check out our new web site and order yours https:/…

09-03-2017 at 08:47

@JeroenSoeters The jury’s still out on that one. Come and talk to us in April :)

06-03-2017 at 15:27

Qwan 5dff39510bacfcefb54e89f953eddfc1a7a21185b7128d96ff6b466f56acb6d9
Macaw 06e9331a5321067b592bf45ea39db7df6792dc976000d24d3ee4043d99203514
Finalist e304343cdbeb0996cc1e7a26527993a5fa2db87ca53a81fb15dca22a35d7f28c

Devnology is a non-profit organisation and thus depends on sponsors. Thanks to our wonderful sponsors all Devnology events are free!